- Kor. 14:33b-38
“(33b) Liksom kvinnorna tiger i de heligas alla församlingar (34) skall de tiga i era församlingar. De får inte tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. (35) Vill de veta något, skall de fråga sina män där hemma. Ty det är en skam för en kvinna att tala i församlingen. (36) Är det kanske från er Guds ord har gått ut? Eller har det kommit bara till er? (37) Om någon menar sig vara profet eller andligt utrustad, skall han inse att det jag skriver till er är Herrens bud. (38) Men om någon inte erkänner detta, är han själv inte erkänd.”
Av citatet framgår att redan i Korint så tidigt som på 50-talet hade “kvinnopräster” uppträtt i den gemensamma gudstjänsten, även om alla andra församlingar har praktiserat den rätta, apostoliska linjen (v. 33b). Att ‘tala’ (v. 34) avser undervisningen, inte t. ex. ‘sladder och pladder’ som enstaka veckotidningar ännu i dag med fullt allvar låter påskina. Sådana problem skulle säkert ha förekommit ibland också i andra församlingar, dessutom inte bara mellan kvinnor! Några ringa förseelser mot den allmänna ordningen skulle för övrigt inte heller förtjäna den ytterst stränga hotelsen som aposteln nu i v. 38 framför. Han vill använda hela sin auktoritet som Herrens budbärare för att förändra situationen i Korint. Det måste därför vara fråga om kyrkans läroämbete.
I antiken har lärare (senare också predikanter) utnyttjat lite olika undervisningsmetoder jämfört med dem vi har i dag. Undervisningen skedde ofta med hjälp av frågor och svar: läraren frågade och eleverna svarade. Så har t.ex. Sokrates och Platon gått till väga på sin tid. De har ständigt på nytt ställt precisa frågor till sina åhörare och efter deras svar fortsatt med andra frågor tills saken var klar. I själva verket använder ju M. Luthers Lilla Katekes samma metod. Han upprepar frågan “vad är det?” (eller liknande frågor) i varje huvudstycke. Också i Korint har ett sådant sätt att undervisa församlingen varit i bruk. Därför måste Paulus förneka kvinnorna rätten att ställa frågor vid församlingens gemensamma sammankomster. Han fruktar att i detta speciella fall kan deras (säkerligen i och för sig befogade) längtan efter djupare insikter i den kristna traditionen lätt missförstås som ett slags utövande av läroämbetet, något som han alltså tydligt vill undvika. Därför skall kvinnorna samtala med sina män där hemma, om de önskar veta ännu mera om en viss läropunkt (v. 35).
I likhet med v. 33b frånkänner Paulus i v. 36 den kristna lokalförsamlingen i Korint befogenheten att agera på eget initiativ i denna fråga. Guds ord har inte gått ut från Korint utan från Jerusalem, vars praxis med alla de heliga apostlarnas auktoritet därför blir normerande för hela kyrkan. Inte heller har Guds ord kommit bara till Korint utan också till flera andra städer, vilka alla utan undantag följer den apostoliska ordningen. De kristna i Korint får alltså inte upphöja sig själva över den sanna, allmänna ordningen. De måste däremot rätta sig efter den.
Eftersom församlingen i Korint präglades av en stark “karismatisk” grundton, framhäver Paulus uttryckligen att inte ens en ny uppenbarelse, något slags högre kunskap genom profetian räcker för att kullkasta den av honom utfärdade bestämmelse. Bakom hans auktoritet står inget mindre än “Herrens bud” (v. 37). Jesus Kristus har befullmäktigat honom att fastställa ordningen om kyrkans läroämbete. Om en karismatiker (eller vem som helst) hyser en annan åsikt och lär på ett annat sätt, gör han detta med risk att förlora evigt liv (v. 38). I ljuset av utvecklingen i våra församlingar under de senaste decennierna lägger Paulus här fram en vittsyftande förutsägelse. Det är först den senaste kyrkohistorien som avslöjar vikten i hans ord. Utifrån dagens perspektiv är det sist och slutligen inte alls svårt att förstå varför aposteln reagerade så oerhört starkt. Han var en profet!
En sak måste ytterligare noteras: 1. Kor. 14:33b-38 (liksom kapitlet i sin helhet) behandlar särskilt ordningen i gudstjänsten (se kontexten). Aposteln tillåter alltså inte att kvinnan skulle predika eller leda liturgin. Han reglerar inte närmare församlingens andra sammankomster. Följaktligen gäller budet att ‘tiga’ naturligtvis inte “vanligt” umgänge mellan de kristna, barn- eller ungdomsarbetet, själavården etc. Sådana uppgifter kan kvinnor åta sig utan att de därför skulle råka i konflikt med den apostoliska traditionen. Det är med andra ord inte fråga om en motsägelse från vår sida, om kvinnorna än ‘tiger’ än ‘talar’.