Andakt

Kärlekens lag

”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.” Så står det i Romarbrevet, som vissa anser att sammanfattar den kristna läran allra bäst Nya testamentets böcker. Det korta bibelcitatet berättar om två lagar som står i kontrast till varandra. Den lag som kallas för syndens och dödens lag är den som Gud gav åt folket som han hade utvalt. Den berättar vad som är rätt och fel inför Gud. Den lagen lovar välsignelse åt dem som lever enligt den, och förbannelse åt den som avviker från den.

Det som är anmärkningsvärt är att den här lagen kallas för syndens och dödens lag, fast den som står bakom den är livets Herre och aldrig har syndat. Orsaken till lagens namn ligger egentligen inte i själva lagen, utan i att människan är trasig. Ingen människa har någonsin levt enligt den lagen och det gör att människan står under den förbannelse som Gud hotar lagbrytare med. Dödens lag dödar.

Om vi tänker att vi kanske har lyckats ganska bra med att hålla lagen i alla fall så kan det vara en god idé att ta en titt på Jesu bergspredikan i Matt: 5 – 7. Jesus fokuserar inte på mördare och våldtäktsmän när han berättar vem som är lagbrytare, utan han menar att den som ens har lust att göra något ont är en lagbrytare inför Gud och står under evig förbannelse. Det är det som det innebär när man säger att Gud ser till hjärtat.

Det andra lagen, den som kallas för Livets Andes lag, fungerar helt annorlunda. Den utgår från evangeliet. Jesus, Guds son, kom ner från den himmelska världen till den här världen och ställde sig själv under dödens lag. Han var renhjärtad. Han gjorde inget ont och hade inte ens lust till det. Han levde fullkomligt men dog under förbannelsen som dödens lag hotar med. Tack vare honom är de som tror på honom fria från förbannelsen som dödens lag bundit dem till.

Om vi förstår evangeliet på djupet så kommer det att väcka en kärlek i oss. En kärlek till Kristus. Drivna av den kärleken kommer vi att vilja ta reda på hur Jesus vill att vi ska leva och vad Jesus vill att vi ska göra. När vi läser bergspredikan med evangeliets budskap i bakhuvudet så kommer Livets Andes lag, kärlekens lag, att påverka oss så att vi verkligen vill leva som Jesus säger. Vi slutar att försvara oss bakom argument som säger att kraven är orimligt hårda eller att vi ändå inte kan komma till himlen genom att göra gott. Vi litar på Jesus på riktigt. Vi litar på att vi redan är på väg till himlen tack vare honom. Vi litar på att hans livsinstruktioner ger frihet för oss i vårt liv. Vi lever vårt liv enligt kärlekens lag

Kontakta oss

Tror du att arbetet med UngiTro är något som du skulle vilja pröva på, eller vill du ge feedback angående nätportalen? Tveka inte att ta kontakt genom att klicka här, eller genom att sända ditt meddelande till ungitro@gmail.com.